Wedstrijdverslag 15 juni 2014

Wedstrijdverslag van de wedstrijd van 15 juni 2014 op Leeuwarden.

Eindelijk was het dan zover dat we onze wedstrijd op de Vliegbasis Leeuwarden door konden laten gaan. Voor de zuurpruimen onder ons waaide het misschien nog wat stevig, maar daar moeten vliegers mee om kunnen gaan.

We kunnen terugzien op een geslaagde wedstrijd, helaas geplaagd met een aantal afzeggingen op het laatste moment vanwege technische mankementen. Modelvliegclub Aeria weet in ieder geval haar gasten warm te ontvangen met een goed draaiende keuken waar ruim gebruik van werd gemaakt. Heel veel dank van de Subcommissie Schaal maar natuurlijk ook van de deelnemers.

IMG_8232

Overzicht van de flightline

Uiteraard kon met dit deelnemersveld drie ronden worden gevlogen. Alleen ondergetekende moest het met twee vluchten doen omdat de gasschuif  in de carburateur was losgeraakt. Hierdoor moest de tweede vlucht vlak voor de officiële landing aan de grond worden gezet.

IMG_8357

Toch nog een formatie gastvliegers

Het weer oogde prima en gelukkig kon de wedstrijd aanvangen. Voor het vliegen waren de omstandigheden best wel pittig. De wind waaide over een rij bomen, waardoor turbulentie ontstond. Dat betekent alle “zeilen” bij zetten in de besturing. Daar hebben zwanen minder last van (zie foto)

IMG_8244

Juryleden Bert (L) en Kees zijn er helemaal klaar voor

De juryleden, judges zoals ze internationaal genoemd worden, moesten toch de jassen weer aan want langere tijd stil zitten wil nog weleens wat koude opleveren. Een bakje koffie op zijn tijd en wat te eten stookt de “kachel” weer op.

IMG_8284

Lining-up for take-off door Gerard

Gerard, die straks ook weer mee doet aan de WK in Marmande Frankrijk, bouwt momenteel een nieuwe Beech. Een schaalmodel bouwen vergt nogal wat tijd en zodoende moet hij het nog steeds met de oude Beech doen.

IMG_8291_2

Mooi gezicht die Marinekist op een Luchtmachtbasis

IMG_8339

Touch and go voor de Beech van Gerard

Voor de vlucht de motor controleren

Motorcontrole voor de vlucht van Bert

De motor goed afstellen en de werking controleren is altijd heel belangrijk. Toch is niet alles te voorkomen want een losgetrilde borgschroef van de gasschuif liet de motor voortijdig stoppen. Omdat in het programma toen alleen de landing nog moest worden gemaakt bleef het beperkt tot een 0 voor de landing. Als ik beter had opgelet had ik de landing nog moeten “callen” dan had dat nog wat punten opgeleverd.
In elk geval zit de nieuw gemaakt schroef met loctite nu hopelijk goed vast want dit soort fratsen moeten we op de naderende WK niet hebben.

IMG_8291

De Fly Baby in haar winderig element

IMG_8354

De F 100 van Hans wordt geprepareerd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Helaas was er maar één jet op de basis. Gerald moest opdraven bij zijn baas, Michel had een defect landingsgestel dat niet niet tijdig kon repareren en Raanan had een motorbrand gehad, waardoor schade was ontstaan en vliegen even niet mogelijk was. Van anderen is bekend dat hun nieuwe vliegtuig nog niet klaar is.

IMG_8280

Net echt op de startbaan

IMG_8304

De Cessna 188 AG Wagon van Kim in de Sportschaalklasse

Bij de sportschaal is het wachten op een aantal nieuwe kisten. We weten dat ze er zijn maar soms nog niet helemaal naar de hand van de vlieger gezet. Nog wat oefenvluchten en ook zij kunnen erbij zijn.

IMG_8351

Daniël verzamelt de door de judges ingevulde vliegformulieren

Daniël was de ordonance en zorgde voor de uitwisseling van de wedstrijdformulieren die door Joke op de laptop werden verwerkt.

IMG_8313

Erik heeft zijn vliegtuig gestart voor de volgende vlucht

IMG_8314

Kim is even de helper van Erik

Natuurlijk is het een wedstrijd, maar de gemoedelijkheid wint. Iedereen is bereid elkaar te helpen, ook bij het coachen om een nog beter resultaat te kunnen halen.

IMG_8251

De Pitts 512 van Erik voor de Sportschaalklasse

IMG_8252

Deze jonge dame het enige publiek?

 

Gelet op de familieafkomst kunnen we deze dame strak ook zeker met een zender en modelvliegtuig spotten. De vraag is alleen wanneer?

 

Uitslagen:

Schaalvliegen
1 Hans Hochgemuth   2308,125
2 Gerard Rutten          2243,625
3 Bert van Eijk             2112,000
4 Erik Hooijschuur      2090,625
5 Kim Vlasblom          2038,125

F4C
1 Bert van Eijk            4741,000
2 Gerard Rutten         4645,625

F4G
1 Hans Hochgemuth   2308,125

Sportschaal
1 Erik Hooijschuur     2090,625
2 Kim Vlasblom          2038,125

IMG_8336

Welnee, er waren er meer maar dan wat ouder

IMG_8234

De F 100 Super Sabre wordt streng bewaakt