Wedstrijdverslag 14 juni 2015


BLC logo

Hallo allemaal,

Het is vakantietijd, maar ook toen was er activiteit. Hier volgt een verslag met foto’s, gemaakt door Jan den Hartog en Eric Hooijschuur.

Overzicht van de flightline

Overzicht van de flightline

Het was een prima dag met een redelijk aantal deelnemers. Natuurlijk was het allerbelangrijkste ook door de BLC verzorgd, het weer!

Flightline van andere kant bekeken

Flightline van de andere kant bekeken

Naast de methanol werd de zonnecrème ook gebruikt en dat is een goed teken. De juryleden konden nu ook redelijk genieten van het geheel.

Briefing voor de laatste details

Briefing voor de laatste details

Al gauw kon gestart worden onder leiding van Frank, die de zaken nauwlettend in de gaten hield. Eerst de briefing en dan starten.

IMG_1038

Gerard start zijn motoren

IMG_1039

Taxiën naar de startbaan

Daar staat Gerard voor de zoveelste keer aan de start bij een schaalwedstrijd. Ervaren als hij is stuurt hij de Beech de lucht in. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk!?

IMG_1048

Geconcentreerd laat Gerard zijn Beech snelheid maken

IMG_1079

Voor de zoveelste keer take-off

Schijn bedriegt, want concentratie is wel degelijk nodig.

IMG_1537

En na een mooie vlucht in de landing

IMG_1518

Bert Hazeborg zijn ongewone kist in de take-off

Nu was Bert aan de beurt. Omdat hij druk bezig is om een jet klaar te krijgen voor het wedstrijdgebeuren vliegt hij nu mee in de sportschaal.

IMG_1088

Erik Smeets maakt zijn P-40 Warhawk startgereed

IMG_1151

Recht achter zijn kist om de start recht uit te voeren

Omdat het een wedstrijd is ook voor de Benelux-cup zijn er natuurlijk ook onze zuiderburen aanwezig. Helaas zien we al jaren geen Luxemburgers, hetgeen voor de Cup wel aantrekkelijker zou zijn.
Als eerste kijken we naar Erik Smeets, die met zijn P-40 aan de start is gekomen.

IMG_2189

De vlieger voor de vlucht nog lekker ontspannen

IMG_1200

Nu is er gestart en zal de vlieger echt gaan zweten

Er zijn gelukkig meer Belgen gekomen en Fabrice is er één van.

IMG_1304

Fabrice Jorissen draagt zijn toestel naar de start

IMG_1310

De Turbulent, origineel een zelfbouw toestel

Een overzicht van de vliegers met hun helpers is mooi in beeld gebracht door Jan den Hartog

IMG_1054

Gerard zeer geconcentreerd bezig met caller Bert

IMG_1189

Zowel vlieger Erik als helper Wim zijn totaal gefixeerd

IMG_1523

Bert Hazeborg bijgestaan door Kim Vlasblom

IMG_1313

Fabrice krijgt ondersteuning van Augustin Goddet

Inmiddels is de statische jurering ook begonnen. De modellen worden netjes met de documentatie gepresenteerd. Natuurlijk moet je de jury niet eerst even met een gestarte motor de papieren uit handen blazen en in de rook zetten. Dat zie je op het scoreformulier keihard terug. Nee hoor, de juryleden kunnen gelukkig tegen een stootje en zijn geheel onafhankelijk. Prima dat ze er (voor ons) zijn. Dat mag ook wel eens worden gezegd.

IMG_8492

Serieus werk en komen tot een goede beoordeling

IMG_2181

Nog wat laatste mededelingen van de bouwer

Het andere deel is de meegekomen familie.

IMG_2148

Hier de familieleden van Kim die ook duidelijk genieten

Prachtig als er familie meekomt. De jeugd heeft de toekomst en bij Kim zijn er VIER potentiële kandidaten voor de vliegerij. We zijn benieuwd want ik zie alleen maar auto’s op het kleed.

De pechvogel van de dag was Wim Reijnders. Helaas kon er door hem niet worden gevlogen wegens een defecte brandstofpomp in zijn mooie Fouga Magister.

IMG_2198

IMG_2199

Detailopname van de Fouga

IMG_1412

Proberen te starten, hetgeen steeds niet lukte

Nog een pechvogel was ondergetekende. Na een eerste goede vlucht werd getracht de motor van de Fly Baby te starten, maar er kwam geen respons. De on-board gloeiaccu bleek volkomen leeg te zijn. De motor werd met behulp van een externe accu (van Erik Hooijschuur) gestart en werd een poging gedaan te vliegen. Dat was geen succes want het motorvermogen was net genoeg om de Baby in de lucht te houden. Dus maar gauw weer geland.

IMG_2184

De piloot kon wachten tot hij een ons woog

Een derde pechvogel was Bert Hazeborg, die echter kans zag om zijn kist zodanig te bewerken dat starten en vliegen mogelijk werd. Ook hij had problemen met de accu van het on-board gloeisysteem. Een externe start (met een accu van, jawel Erik) gaf hem de kans om te vliegen. Goed gewerkt.

IMG_1036

Een bak vol spullen en blijven lachen, dan komt het goed

IMG_2156

Met lange kabels en hulp van Kim, die ook weer veel leerde

Nog wat vliegactiviteiten:

IMG_1473

Erik Hooijschuur klaar voor de start

IMG_1474

Erik, solo. Let op de knijper waaronder zijn vliegprogramma. Hoe moet dat nou met een 2,4 GHz antenne?

Nog meer vliegers en vliegtuigen.

IMG_1211

Ronald Oude Vrielink met zijn J-3 Cub was een nieuwkomer

IMG_1251

De piloot netjes achterin zoals het hoort bij solo in de J-3

Ronald liet heel veel figuren zien die zelf een “clipped wing” Piper Super Cub maar met moeite kan. De J-3 Cub heeft hooguit een 85pk motor en kan zulks onmogelijk. Let op het reglement; alleen figuren vliegen die het echte vliegtuig ook kan.

Terug van weggeweest.

IMG_1367

De Nieuport 28 van Pieter van den Braak

IMG_1366

In de take-off over het mooie grasveld

IMG_1383

Dit is een kist die geschikt is voor Aerobatic vliegen

Nog een paar plaatjes:

IMG_1426

De schaalkist van Augustin in take-off

IMG_1421

De helper draagt het toestel naar de startbaan

IMG_1090

Kim taxiet zijn kist naar de baan

IMG_1103

Deskundig bijgestaan door Bert Hazeborg

IMG_1089

Concentratie voor de vlucht

IMG_1037

Gust Jaenen bracht zijn De Haviland Beaver mee. Ik heb daarvan weinig foto’s gedownload, vandaar maar een grote afbeelding. Sorry Gust!

Het is nog best veel werk om alle mooie foto’s te plaatsen. Ik ben nog een leek in dit gebruik, maar wil wel graag de plaatjes netjes neerzetten.

IMG_1287

Mooi plaatje van Jan, …. Bedankt!

Nu de uitslag nog:

score

Bert van Eijk